Erasmus+ BIP
Mieszane Programy Intensywne
Mieszane Programy Intensywne (MPI) – Blended Intensive Programmes (BIP) – to projekty, w ramach których wykorzystuje się innowacyjne metody uczenia się i nauczania, w tym współpracę online. Programy mogą obejmować uczenie się w oparciu o wyzwania, w ramach którego transnarodowe i transdyscyplinarne zespoły współpracują ze sobą, aby sprostać pewnym wyzwaniom. Intensywny program powinien mieć wartość dodaną w porównaniu z istniejącymi kursami lub szkoleniami oferowanymi przez uczestniczące w nim instytucje szkolnictwa wyższego. Przez zapewnienie nowych i bardziej elastycznych formatów mobilności łączących mobilność fizyczną z wirtualną mieszane programy intensywne mają na celu dotarcie do wszystkich rodzajów studentów ze wszystkich środowisk, kierunków i cykli studiów. Grupy instytucji szkolnictwa wyższego będą miały możliwość zorganizowania krótkich mieszanych programów intensywnych w zakresie uczenia się, nauczania i szkolenia dla studentów i pracowników. Podczas tych projektów grupy studentów lub pracowników w charakterze osób uczących się będą realizować krótkotrwałą mobilność fizyczną za granicą połączoną z obowiązkowym komponentem wirtualnym umożliwiającym pracę zespołową i wymianę doświadczeń w zakresie e-uczenia się opartego na współpracy. Komponent wirtualny musi zapewniać osobom uczącym się przestrzeń do wspólnej i jednoczesnej pracy online nad konkretnymi zadaniami, które stanowią część mieszanego programu intensywnego i przyczyniają się do osiągnięcia ogólnych efektów uczenia się. W ramach mieszanych programów intensywnych buduje się zdolności w zakresie opracowywania i wdrażania innowacyjnych praktyk nauczania i uczenia się w uczestniczących w tych programach instytucjach szkolnictwa wyższego.
Warunki realizacji BIP
- W przygotowaniu BIP muszą brać udział co najmniej trzy uczelnie z trzech krajów programu (kraje UE oraz Norwegia, Islandia i Liechtenstein, Republika Macedonii Północnej, Republika Turcji i Republika Serbii). Uczelnie z krajów partnerskich, spoza UE, mogą brać udział w szkoleniu, nie wliczają się jednak do minimum.
- Program BIPu powinien być ustalony we współpracy z partnerami;
- UKEN musi mieć podpisaną umowę Inter-Institutional Agreement Erasmus+ z uczelnią partnerską (uzupełnioną o możliwość wymian krótkoterminowych);
- Minimalna liczba uczestników przyjeżdżających – 15 osób (maksymalna liczba uczestników – 20); Studenci UKEN oraz uczestnicy z krajów partnerskich nie wliczają się do minimum.
- Okres trwania mobilności fizycznej od 5 do 30 dni (sugerowany okres trwania mobilności fizycznej – 5 dni);
- Obowiązkowa faza mobilności wirtualnej (przed i/lub po mobilności fizycznej)
- Minimalna liczba ECTSów – 3
- Środki na organizację BIP – 400 EURO x 1 uczestnik – maksymalnie 6000 EURO
- Sprawozdanie merytoryczne z organizacji BIP sporządza organizator ze strony UKEN (Beneficiary Module).
Uczestnicy BIP
Uczestnicy podnoszący swoje kompetencje
- studenci (I, II i III stopień);
- pracownicy uczelni (nauczyciele akademiccy, pracownicy administracyjni);
Uczestnicy zaangażowani w przygotowanie/ przeprowadzenie kursu –przekazujący wiedzę:
- nauczyciele akademiccy/ trenerzy z uczelni, w której odbywa się kurs;
- nauczyciele akademiccy/ trenerzy z uczelni współtworzących kurs;
- pracownicy przedsiębiorstw przyjeżdżający w ramach STA do uczelni, w której odbywa się kurs.
Zasady finansowania
Studenci oraz opiekunowie studentów uczelni partnerskich uczestniczących w BIP organizowanym przez UKEN przyjeżdżają na zajęcia na koszt uczelni wysyłającej – w ramach dofinansowania krótkoterminowych wyjazdów BIP.
W celu zabezpieczenia środków dla studentów z zagranicy uczestniczących w BIP, organizator BIP na UKEN w momencie kompletowania listy partnerów (minimum 2 z 2 różnych krajów programu) ustala z uczelnią partnerską liczbę studentów, których przyjazd może zostać sfinansowany przez uczelnię wysyłającą. Studenci i opiekunowie uczestniczący w BIP przyjeżdżają na UKEN ze stypendium, które jest im przyznawane przez uczelnię zagraniczną – partnerską (z puli przeznaczonej na wyjazdy krótkoterminowe).
Aby rozliczyć organizację kursu Blended Intensive Programme, musi w nim wziąć udział minimum 15 studentów z zagranicy.
Organizator BIP na UKEN otrzymuje dofinansowanie w wysokości 400 Euro na każdego zagranicznego studenta uczestniczącego w kursie. Maksymalna wysokość dofinansowania nie może przekroczyć jednak 6000 EUR.
Wymagane dokumenty
Wniosek – musi zawierać opis kursu intensywnego, jego wstępny program, planowany termin realizacji oraz listę partnerskich uczelni w nim uczestniczących wraz z podaniem przewidywanej liczby studentów.
Ocena wniosków
Komisja dokona oceny wniosków pod względem formalnym (m.in. liczba partnerów, liczba studentów, termin realizacji) oraz merytorycznym (m.in. szczegółowość opisu, innowacyjność programu kursu, osoby współprowadzące kurs, liczba punktów ECTS).
Oferty BIP
Blended Intensive Program – Search or Registry your university BIP (erasmusbip.org)